Clatite in regim de Halloween

Azi mi-am amintit ca in noiembrie e asa numita Samhain, adica Halloween. Si, desi sarbatoreste sfirsitul „jumătății luminoase” a anului si inceputul „jumătății întunecate”(unii il considera a fi „Anul Nou Celtic” )nu pot sa nu ma gindesc la spiritele rele sau la cele bune care mi-au populat acel Vechi An Celtic. O fi sau n-o fi asa cum se spune? O fi avind vreo insemnatate tot acel ritual vechi cu masti,care mai de care mai hidoase? O fi avind vreun rolusor in toata aceasta traditie a Halloween-ului , vechea sarbatoare a romanilor prin care o preaslaveau pe Pomona, zeita fructelor si a semintelor? Sau poate c-o fi avind vreo radacina in vechea  Parentalie (festival roman al mortilor ) ? Cine stie ? Ce stim azi e faptul ca, Halloween sau All Hallows' Even e sarbatoarea crestina a tuturor sfintilor si traditia celtica(implicit cea irlandeza si scotiana) a lasat-o cu titlu de mostenire ce se cere sarbatorita cu fast. De la mic la mare.
N-are rost sa va repet acum cum am sarbatorit eu intr-un an aceasta traditionala sarbatoare ridicata la rang de ...must be.Daca sunteti curiosi atunci puteti citi intreaga poveste(caci a fost o poveste) descrisa asa cum ea a fost infaptuita...(aici). Adica, ca la carte: cu ritualuri de purificare, cu fierturi magice si procesiuni de indepartare a spiritelor rele, cu ...paracetamol si clatite cu brinza. Si, pentru ca acele clatite au fost ceva mai speciale, eu nu va propun acum decit clatitele atit de cunoscute, din timpuri si vremi atemporale.






Ingrediente(pt.aluatul de clatite):
2 oua
300-400 ml apa minerala
1 lingura de unt topit
2 linguri de iaurt
1-2linguri de zahar 
12-13 linguri de faina de calitate superioara
1 l-ta bicarbonat stins cu zeama de lamiie
un praf de sare
vanilie




Se omogenizeaza toate ingredientele , rezultind un amestec fluid. 




Umplutura:
400-500 gr urda sau brinza dulce de vaca (ricotta e si ea buna in lipsa celor enuntate anterior)
4-5 l-ri de zahar ( sau dupa gust)
vanilie
un praf de sare
marar tocat ( eu am pus marar uscat si frecat putin in podul palmei pt. a-si degaja aromele)
Se amesteca.


Preparare:

Intr-o tigaie antiaderenta, unsa cu unt topit se toarna cite un polonic din aluat, sau atit cit e nevoie pentru a obtine clatite subtiri.





Se unge cu unt topit partea de deasupra si, cind baza e coapta se intoarce pe partea cealalta.




Pe o jumatate a clatitei se pune o lingura buna de umplutura , apoi se acopera cu partea libera. Se intoarce si pe partea cealalta.





Din cantitatile de mai sus ies cam 12-13 clatite. Daca vi se pare ca aluatul e prea gros il mai puteti dilua cu putina apa minerala.Sau, daca vi se pare ca e prea subtire atunci mai puteti adauga putina faina.
Pentru un plus de finete si rafinament, clatitele umplute cu brinza sau cu urda (eu am facut din ambele variante pt. ca unii membrii ai familiei strimba din nas cind vine vorba de urda) le puteti stratifica intr-un vas de sticla uns cu unt. Turnati smintina peste ele si dati la cuptorul incins la 200 C pret de citeva minute sau pina cind smintina capata o culoare aurie.
Se taie si se serveste , de preferinta rece.
Daca v-a mai ramas aluat puteti face clatite simple pe care le umpleti apoi cu gem sau cu frisca sau cu crema de ciocolata, sau cu....las la alegerea voastra.





Pentru ca tot e sezonul gutuilor, eu am umplut citeva clatite cu gem de gutui.(Reteta gemului o puteti gasi...aici.)


Ar merge acum un film horror sau o poveste cu fantome ? Desi cred ca mi-a fost destul acel...Trick or Treat pe care fiemea mi l-a aplicat intr-o memorabila zi de 1 noiembrie, atunci cind, de la mic la mare, toti sarbatoresc Halloween-ul.



No comments: